Când Estul se întâlnește în Vest – prezentare de artist, proiecție de filme și videouri / When the East meets in the West – artist talk / screening of films and videos

– scroll down for English version –

RO / Când Estul se întâlnește în Vest – prezentare de artist / proiecție de filme și videouri
Joi, 28 martie 2024, ora 19.00
Zpațiu
(Casa Zemstvei, str. Al. Șciusev nr. 103, Chișinău)

O discuție între artiste urmată de o proiecție de scurtmetraje și lucrări video cu participarea Cătălinei Bucos [MD], Mary Mikaelyan [AM], Tania Licheuskaya [BY] și Artiom Zavadovsky [MD], care vor împărtăși ce îi aduce împreună, experiențele lor de autoorganizare și practici artistice, urmate de proiecția lucrărilor lor recente.

Ce istorii vrem să spunem și de ce? Pentru cine? Ce tipuri de conexiuni au existat și pot fi reimaginate între artă și politică? Ce abordări pot avea artiștii și artistele față de diferite lupte în cadrul unor geografii interconectate și deconectate? Cum pot artiștii și artistele să se situeze în cadrul unor istorii locale care nu se aliniază cu narațiunile generale și să producă contexte care să nu se încadreze în politicile de reprezentare?

Program

19:00 – Discuții cu artistele
20:00 – Proiecție de scurtmetraje și lucrări video:
– Și soarele a răsărit strălucitor (2023), Mary Mikaelyan, video pe 2 canale, 23’57’’
– Confesiunile Piei Antonia (2024), Artiom Zavadovsky, film scurt documentar, 16 mm, 14’22’’
– Dansând cu Diavolul (2023), Cătălina Bucos, film scurt, 12’40’’
– Muștele îți fredonează numele (2022), Cătălina Bucos și Ada Kopaz, film experimental de dans, Super 8, secvențe digitale, 9’20’’
– Ființe liminale (2023), Shuree Sarantuya, film scurt experimental, cu motor de joc, 12’
Al doilea (2023), Anastasia Osoianu, film scurt experimental, 5’

Filmele vor fi proiectate în limbile originale cu subtitrare în limba engleză.

Sinopsis

Și soarele a răsărit strălucitor: Lucrarea video se bazează pe lectura romanului Sufletul meu în exil (1922) al scriitoarei armene Zabel Yessayan despre o artistă care se întoarce la Istanbul înainte de izbucnirea Primului Război Mondial. În acest context politic, ea explorează întrebări precum experiența de a se simți exilată în propria țară, poziția unei femei artiste și temerile și eșecurile sale, reflecțiile despre arta sa și percepția ei de către societate, relațiile dintre artistă și societate, situația politică și posibilitățile de a face artă, precum și sentimentele de înstrăinare și izolare. Suprapunerea a două momente istorice diferite, a ficțiunii și a realității, precum și a corpului și a textului în lucrarea video creează atât paralele, cât și rupturi.

Confesiunile Piei Antonia: Pictorița autodidactă și mamă independentă Pia Antonia Klinkhammer se angajează într-o conversație despre creația artistică și autoexprimare cu studentele de la o școală de artă germană, care îi fac o vizită în orașul natal. Împărtășindu-le experiențele sale de viață, ea face lumină asupra stilului său unic de pictură influențat de revolta ei împotriva educației filistine din suburbiile din Köln. Captând operele Piei Antonia Klinkhammer pe un film de 16 mm, însoțite de muzica fiului ei, studentele creează ceea ce va deveni în cele din urmă singura expoziție personală a acesteia.  

Dansând cu diavolul: Încarcerată în închisoarea de femei de la Tîrgșor, după ce s-a apărat de tatăl ei abuziv, tânăra Ana încearcă să evadeze realitatea cotidiană alături de Ines, iubita ei imaginară. Însă în închisoare, trecutul său traumatizant o bântuie încă; îi contopește visele și coșmarurile, până la punctul de decepție. Singură și incapabilă să-și mai cheme iubita, Ana riscă să piardă ultimul lucru pe care îl mai controlează.

Muștele îți fredonează numele:

Încercând să reflectăm asupra relației dintre corp, gen, mediu și spațiu public, am început deconstrucția propriilor noastre corpuri și a limitelor lor, pe care apoi le-am transformat într-o lucrare video poetică. Filmul combină imagini de film Super8 cu imagini digitale, coreografie și poezii scrise și interpretate de noi înșine.
Dansatorii se află într-o piscină goală și seacă iar simultan, într-un spațiu imaginar suprapus cu proiecții de apă. Asistăm la o secvență de alegorii tragice: dorințe imposibile, corpuri cyborg, un mediu inundat și poluat. Cei doi caută publicul în privat, tânjesc după origini, după senzația de apă, după a fi una cu ei înșiși și cu natura. Unitatea este găsită în proces.

Ființe liminale: Ființe liminale este un scurtmetraj experimental care a fost filmat cu ajutorul unui motor de joc. Ființele liminale sunt cele care nu pot fi încadrate cu ușurință într-o singură categorie de existență. Acest film aruncă o privire cuprinzătoare asupra a 11 locuințe diferite ale ființelor liminale, care există între nomadismul contemporan și în lipsa locuințelor din mediul urban.

Al doilea: Acest scurt metraj experimental surprinde doi actori în timp ce își spală picioarele unul altuia în liniște și într-o atmosferă de biserică creată într-un studio de filmare. În timp ce cei doi actori executau un ritual repetitiv fără întrerupere, echipa de filmare a fost încurajată să exploreze dincolo de rolurile atribuite. Spre deosebire de decorul obișnuit al unui film, ușa studioului era deschisă în timpul filmărilor, camera de filmat rula fără tăieturi, iar membrii echipei puteau să vorbească între ei în șoaptă, dar și să cânte. Astfel, membrii echipei de filmare au fost simultan și interpreți și spectatori. Din punct de vedere tematic, spectacolul celor doi actori atinge subiecte legate de grijă, religie, timp și ciclicitatea vieții. A fost inspirat de relația de grijă dintre un tată, pictorul Miroslav Glavurtic și fiul său și compozitorul Rudjer Glavurtic, pe care am avut norocul să o observ până la moartea lui Miro, în ianuarie 2023, în Utrecht, Olanda.

Autori

Cătălina Bucos [MD] s-a născut și a crescut în Republica Moldova, iar în prezent studiază la Academia de Arte Media, Köln. Venind de la Est la Vest, de la Sudul global la Nord, munca ei este o căutare poetico-politică asupra narațiunilor și formelor care își permit să fie furioase, bucuroase, emoționante. La intersecția dintre artele vizuale și film, mediile de lucru ale lucrărilor sale variază de la instalații și/sau medii bazate pe timp – performance, instalații media, precum și filme experimentale și de ficțiune. Lucrările Cătălinei traduc sau transmit realități sociale actuale, în timp ce abordează critic și poetic narațiunile și ideologiile politice ale acestora.

Tatsiana Licheuskaya [BY] este o artistă din Luninets, Belarus, stabilită în prezent în Köln, Germania. Lucrând cu diverse medii, ea caută să examineze impactul structurilor de putere politică asupra societății și a indivizilor ca parte a acesteia.

Mary Mikaelyan [AM] este o artistă stabilită în Erevan, Armenia, și Köln, Germania. Lucrând cu diferite mijloace, ea examinează potențialul și politica spațiilor, structurilor, sistemelor și practicilor actuale, trecute, imaginate și posibile. În paralel cu cercetarea sa artistică, practica sa implică inițiative artistice și curatoriale autoorganizate, cum ar fi Art Basis, Studio 20, Radio Antenna, etc.

Anastasia Osoianu [MD] este o artistă din Bălți, Republica Moldova, stabilită în prezent la Köln.

Shuree Sarantuya [MN] este o artistă și activistă din Ulaanbaatar, Mongolia, stabilită în prezent la Köln. Lucrările sale abordează subiecte precum minoritățile etnice, ultimele triburi nomade și popoarele indigene din Asia de Nord, de Est și Centrală și se bazează pe cercetări extinse care duc la o practică experimentală în care folosește diverse medii pentru a descrie tranziția/migrația constantă a unei gospodării nomade către un stil de viață sedentar din cauza cerințelor sistemului capitalist actual.

Artiom Zavadovsky [MD] este un/o artistx din Bălți, Republica Moldova, stabilitx în prezent la Köln. Interesele practicii sale artistice includ realitățile sociale, politice și economice ale celor marginalizate, queering-ul radical ca rezistență și amintirile personale ca instrument de activare a conștiinței colective prin intermediul performance-ului, teatrului și filmului documentar, artei video și drag. Din 2018, Artiom este membrx a colectivului teatru-spălătorie, teatru independent și angajat politic din Moldova.

Acest eveniment este un program de rezidență auto organizat de studentele Academiei de Arte Media din Köln, Germania, găzduit de Zpațiu în parteneriat cu Asociația Oberliht în cadrul CHIOSC AIR. Parteneri media: #diez, youth.md, platzforma.md / suport tehnic: CSCI din RM

EN / When the East meets in the West – artist talk / screening of films and videos
Thursday, March 28, 2024, 7 pm
Zpace
(The House of Zemstvo, 103 Al. Șciusev str., Chisinau)

An artist talk followed by a screening of short films and videos with participation of Cătălina Bucos [MD], Mary Mikaelyan [AM], Tania Licheuskaya [BY] and Artiom Zavadovsky [MD], who will share what brings them together, their experiences with self-organization and artistic practices, and screening of their recent works.

What stories do we want to tell and why? To whom? What type of connections have existed and can be re-imagined between art and politics? What approaches can artists take towards different struggles within interconnected and disconnected geographies? How can artists be situated within local histories that do not come in line with expected narratives and produce contexts that do not fall into the politics of representation?

Schedule

19:00 – Artist Talks
20:00 – Screening of short films and video works:
And the Sun Rose Brightly (2023), Mary Mikaelyan, 2-channel video, 23’57’’
Confessions of Pia Antonia (2024), Artiom Zavadovsky, short documentary, 16 mm, 14’22’’
Dansând cu Diavolul (Dancing with the Devil) (2023), Cătălina Bucos, short feature film, 12’40’’ 
The Flies Hum Thy Name (2022), Cătălina Bucos and Ada Kopaz, experimental dance film, Super 8, digital footage, 9’20’’
Liminal Beings (2023), Shuree Sarantuya, experimental short, game engine film, 12’
Second (2023), Anastasia Osoianu, experimental short, 5’

The films will be screened in original languages with English subtitles.

Synopsis

And the Sun Rose Brightly: The video work is based on the reading of the novel My Soul in Exile (1922) by Armenian author Zabel Yessayan about an artist who returns to Istanbul before the outbreak of World War I. Within this political context she explores such questions as the experience of feeling like an exile in one’s own land, the position of a woman artist and her fears and failures, reflections about her art and its perception by society, the relations between the artist and the society, political situation and the possibilities of making art, and feelings of alienation and isolation. The overlaying of two different historical times, fiction and reality, as well as body and text in the video work creates both parallels and ruptures.

Confessions of Pia Antonia: Self-taught artist and independent mother Pia Antonia Klinkhammer engages in a conversation about art making and self expression with students from a German art school, who pay her a visit in her hometown. Sharing with them her life experiences, she sheds light on her unique painting style informed by her rebellion against the philistine upbringing in the suburbs of Cologne. By capturing Pia Antonia Klinkhammer’s works on 16mm film, accompanied by her son’s music, the students create what eventually becomes her only lifetime solo exhibition.  

Dancing with the Devil: Imprisoned after defending herself against her abusive father, Ana escapes the harsh daily reality with Ines, her imaginary lover. But her daunting past still haunts her; it stirs her dreams and nightmares altogether to the point of deception. Alone and unable to fetch her lover again, Ana fears to lose the last thing she has control over.

The Flies hum thy Name:

Trying to reflect on the relationship between body, gender, environment and public space, we began the deconstruction of our own bodies and their limitations, which we then transformed into a poetic video work. The film combines images of Super8 and digital footage with self-written poetry and choreography.
The performers are in an empty, dry swimming pool and simultaneously in an imaginary space overlapped with projections of water. We witness a sequence of tragic allegories: impossible desires, cyborg bodies, a flooded and polluted environment. The two seek for the public in the private, they are longing for the origins, the watery feel of the womb, for being one with themselves and with nature. Unity is found within the process.

Liminal Beings: Liminal Beings is an experimental short film that was shot in a game engine. Liminal beings are those that cannot easily be placed into a single category of existence. This film takes a comprehensive look at 11 different homes of liminal beings that exist between contemporary nomadism and urban houselessness.

Second: This short experimental movie captures 2 actors performing a ritual of washing each other’s feet in silence and in a church-like atmosphere created in a film studio. While the two actors were performing a repetitive ritual without interruption, the film crew was encouraged to explore beyond the assigned roles. Unlike the usual film setting, the door to the studio was open during the filming, the camera was running without cuts and the crew could talk to each other in whisper, as well as sing. Thus, the members of the film crew were simultaneously also performers and spectators. Thematically the performance of the two actors touches upon topics of care, religion, time and the cyclicity of life. It was inspired by the caring relationship between a father, painter Miroslav Glavurtic and his son and composer Rudjer Glavurtic, which I was lucky enough to observe until Miro’s death in January 2023 in Utrecht, The Netherlands.

Authors

Cătălina Bucos [MD] was born and grew up in the Republic of Moldova and currently studies at the Academy of Media Arts, Cologne. Coming from the East to the West, from the global South to North, her work is a poetic-political search on narratives and forms that allow themselves to be angry, joyful, moving. On the intersection between visual arts and film, the media of her works vary from installations and/or time-based media — performance, media installations, as well as experimental and feature films. Cătălina’s works translate or convey current societal realities while approaching critically and poetically their political narratives and ideologies.

Tatsiana Licheuskaya [BY] is an artist from Luninets, Belarus, currently based in Cologne, Germany. Working with various media, she seeks to examine the impact of political power structures on society and individuals as a part of it. 

Mary Mikaelyan [AM] is an artist based in Yerevan, Armenia, and Cologne, Germany. Working through different media, she examines the potentialities and the politics of actual, bygone, imagined, and possible spaces, structures, systems, and practices. Parallel to her artistic research, her practice involves self-organized artistic and curatorial initiatives, such as Art Basis, Studio 20, Radio Antenna, etc.

Anastasia Osoianu [MD] is an artist from Bălți, Republic of Moldova, currently based in Cologne.

Shuree Sarantuya [MN] is an artist and activist from Ulaanbaatar, Mongolia, currently based in Cologne. Her works deal with ethnic minorities, the last nomadic tribes, and indigenous peoples in North, East, and Central Asia and are based on extensive research that leads into an experimental practice in which she uses diverse media to depict the constant transition/migration of a nomadic household to a sedentary lifestyle due to the demands of the current capitalist system.

Artiom Zavadovsky [MD] is an artist from Bălți, Republic of Moldova, currently based in Cologne. The interests of their artistic practice include social, political and economic realities of the marginalized, radical queering as resistance, and personal memories as an activation tool for collective consciousness through performance, documentary theater and filmmaking, video art and drag. Since 2018, Artiom has been a member of teatru-spălătorie, an independent political theater collective from Moldova.

This event is a self-organized residency program by the students of the Academy of Media Arts Cologne, Germany, hosted by Zpace in partnership with Oberliht Association in the frame of KIOSK AIR. Media partners: #diez, youth.md, platzforma.md / technical support: CSCI din RM